Sonny Bäck arbejder i Aspens salgsafdeling og er blandt andet ansvarlig for kontakten til motorsportsbranchen.
I dag er man i den norske gokarthal gået over til at køre på brændstof fra Aspen, og opslaget om rengøringsgebyret er væk ligesom medarbejdernes hovedpine.
I Sverige anvendes alkylatbenzin i alle gokarthaller, hvilket har givet helt nye markedsmuligheder. Der fejres børnefødselsdag i hallerne, og virksomheder afholder teambuildingkurser med mad og socialt samvær. Det er noget, man nu kan gøre uden at være tvunget til at gå hjem og smide tøjet direkte i vaskemaskinen.
STABILE BRÆNDSTOFFER
Inden for motorsport er Aspens brændstoffer blandt andet blevet populære, fordi de er stabile. Når motoren er indstillet til at køre på et brændstof fra Aspen, kan man fokusere på andre ting. Der skal ikke foretages flere justeringer, fordi brændstoffet hele tiden opfører sig på nøjagtig samme måde, også når man åbner næste dunk. Det er ikke tilfældet med andre brændstoffer.
“Når man anvender vores brændstoffer, er det også meget nemt at opdage brændstofsnyd. Vi har en måler med os, som måler brændstoffets vægt med en præcision på et tusindedel af et gram. Eftersom vi ved, præcis hvad vores brændstof vejer, kan vi straks se, om der er afvigelser,” siger Sonny Bäck.
Denne type målinger har man eksempelvis lavet ved STCC’s motorløb.
“Da vi startede med dette, var der ingen, der troede, at vores målinger kunne være så præcise, men i de sidste par år er der overhovedet ingen, der har forsøgt at snyde med brændstoffet. De ved, at vi har styr på det.”
De store motorsportsforbund har en stærk indflydelse på disse spørgsmål og afgør ofte, hvilke brændstoffer der må anvendes i forskellige løb og serier. I Formel 1 anvendes der eksempelvis udelukkende brændstof fra samme leverandør.
“For nogle år siden inviterede de internationale forbund brændstofselskaberne til et møde i Schweiz for at tale om miljøspørgsmål i motorsporten. De inviterede en række store multinationale selskaber – og Aspen,” fortæller Sonny Bäck.