Aspen alkylatbenzin forbedrer dit arbejdsmiljø, uanset om du er professionel eller gør-det-selv-mand.

 

Aspen var de første, der begyndte at udvikle alkylatbenzin i Sverige i 1980'erne, fordi man opdagede, at skovarbejdere tog skade af dampene fra de håndholdte maskiner. Det udviklingsarbejde ligger til grund for, at vi i dag har et brændstof, der giver mindst mulig miljøpåvirkning og et væsentligt bedre arbejdsmiljø for brugeren. Der er nu arbejdsmiljøkrav til virksomheder om at vælge det reneste alternativ, men privatpersoner vælger stadig, hvilket brændstof de ønsker.

Gräsklippare

Vi ved, at udstødningsgasser er skadelige, og at man ikke gerne skal stå bag en bil i tomgang. Men når vi klipper græsset eller fræser jorden, går vi rundt i dampene fra maskinen. Selvom der er renere alternativer til almindelig benzin, vælger mange at bruge det samme brændstof til plæneklipperen som til bilen.

Folk, der arbejder professionelt inden for skovbrug og havebrug, bruger alkylatbenzin, fordi det er nødvendigt af arbejdsmiljøhensyn. Man skal anvende det, der er mindst skadeligt for medarbejderne. Nu skal vi gøre offentligheden opmærksom på, at der er et alternativ til almindelig benzin, og få dem til at forstå forskellen. Der er renere alternativer til almindelig benzin, og i små motorer som den i plæneklipperen og bådmotoren, er der særligt store fordele for både sundhed og miljø ved at vælge et brændstof med færre skadelige stoffer. Et renere brændstof, der mindsker behovet for service og reparationer og forlænger levetiden.

Det er et problem, at den samme benzin, som vi fylder på bilen, også bruges i plæneklipperens og bådmotorens små motorer, der ikke har samme kapacitet til at klare den. Med alkylatbenzin får man den reneste del af benzinen for at kompensere for den lave teknologi i små motorer. Man lader ganske enkelt et højteknologisk produkt kompensere for manglerne ved en mindre avanceret motor.



Vi bekymrer os over farer, der kan ses, men er ikke lige så opmærksomme på denne type fare. Ud over sundhedsproblemer og miljøpåvirkning skaber almindelig benzin også mange problemer for mindre motorer, der ikke er i stand til at rense den på samme måde som større. Det betyder flere reparationer og kortere levetid.

Almindelig benzin består af tre hovedgrupper af kulstofforbindelser: paraffiner, aromatiske kulstofforbindelser og olefiner. Olefiner og aromatiske kulstofforbindelser skader både menneskekroppen og ozonlaget, og ingen af disse anvendes i alkylatbenzin.

Almindelig benzin kan bruges i større motorer, da de har en mere avanceret teknologi til at klare den, men til mindre motorer, og hvor man kommer i direkte kontakt med udstødningsgasserne, skal man vælge et renere alternativ.

Alkylatbenzin er lidt dyrere end almindelig benzin, men de sundhedsmæssige og miljømæssige fordele sammenholdt med, at man ofte bruger mindre mængder i sine maskiner, gør det overkommeligt. Så SKIFT BRÆNDSTOF!