Hvilket brændstof skal fyldes på din maskine?

Okay – du har indset, at du nok burde skifte til brændstof fra Aspen. Godt! Men der er jo flere forskellige slags! Hvilken en skal du bruge?

Grunden til, at du er nødt til at stille dig selv dette spørgsmål, er ret enkel: Forskellige motorer kræver forskellige slags brændstof. Aspens to hovedprodukter hedder Aspen 2 og Aspen 4. Normalt anvendes Aspen 2 til totaktsmotorer, og Aspen 4 til firetaktsmotorer. Det virker logisk, ikke sandt?

Der er flere vigtige grunde til, at man ikke kan blande disse brændstoffer på nogen måde. En af grundene er, at Aspen 2 indeholder to procent helsyntetisk motorolie. De fleste totaktsmotorer er bygget til at køre på brændstof med et par procent olie som smøremiddel. I en firetaktsmotor forsynes motoren normalt med smøremiddel fra en separat oliebeholder. Hvis du ikke er sikker på, om din motor er en totakts- eller en firetaktsmotor, skal du kontrollere, om der er en separat oliebeholder eller en oliepind. I så fald er det en firetaktsmotor, og så skal du bruge Aspen 4.

 

ALLE REGLER HAR EN UNDTAGELSE

Sådanne tommelfingerregler er altid gode at læne sig op ad. Men alle regler har naturligvis undtagelser, også denne. Der findes nemlig totaktsmotorer, der har en separat olietank, og disse motorer skal køre på Aspen 4.

Det er vigtigt at undersøge dette, inden man tanker sin maskine. Hvis man eksempelvis har en totaktsmotor uden en separat olietank og kører den uden olie, er der intet smøremiddel i krumtaphuset. Det vil medføre, at motoren sætter ud.

 

ANDRE PRODUKTER

Ud over Aspen 2 og Aspen 4 har vi en række andre produkter i sortimentet.

Aspen D er et dieselbrændstof, som består af 90 procent fornyelige kulbrinter. Det er udviklet specielt til brugere, der tænker på mennesker, maskiner og miljø. Aspen D kan lagres tre til fire gange længere end almindelig svensk eller europæisk diesel. Desuden er det garanteret fri for RME.

Alt dette er med til at give øget driftssikkerhed og mindske risikoen for tilstoppede filtre og injektorer – hvilket mindsker risikoen for motornedbrud. Aspen D er først og fremmest udviklet til mindre dieselmaskiner med enkel udstødningsrensning eller slet ingen udstødningsrensning. Det kan eksempelvis være jordvibratorer, minigravere, generatorer, kompressorer, lifte, plæneklippere, redskabsbærere, gaffeltrucks, hedvandsrensere og dieselvarmere.

Aspen+ er brændstoffet til dig, der ønsker maksimal ydelse. Det kan anvendes til biler, motorcykler, snescootere, gokarts og både og har en ensartet kvalitet og densitet, der muliggør finjustering af motoren. Det indeholder også kemisk bundet ilt, som giver en høj effekt. Aspen+ giver minimalt med belægninger i motoren og er et godt alternativ til blandt andet indendørs motorsport.

Aspen+ tåler langtidsopbevaring og er stort set helt fri for skadelige aromatiske kulbrinter.

Hvis du vil have det allerbedste og være helt sikker på, at motorydelsen bliver maksimal, skal du prøve Aspen R. Her har vi valgt de allerbedste bestanddele for at forbedre motorens tekniske egenskaber mest muligt. Det er et brændstof med højt oktantal til motorsport, som har en høj kvalitet og en jævn densitet og muliggør finjustering af motoren, så den får en optimal ydelse.

Aspen R har oktantallet RON 102/MON 90, hvilket er det højeste i henhold til det internationale motorsportsforbund FIA’s retningslinjer.

FØLGENDE MASKINER SKAL SOM OFTEST KØRE PÅ ASPEN 2

• Motorsav

• Buskrydder

• Skæremaskine

• Hækkeklipper

 

Bemærk ordene “som oftest” i overskriften – der er undtagelser i stort set alle kategorier

FØLGENDE MASKINER SKAL SOM OFTEST KØRE PÅ ASPEN 4

• Påhængsmotor

• Plæneklipper

• Jordfræser

• Sneslynge

 

Bemærk ordene “som oftest” i overskriften – der er undtagelser i stort set alle kategorier