Motorsport – en oplevelsesindustri i forandring

Lyden. Duftene. Skidt under neglene og rygende udstødningsrør. Enhver, der har været til motorløb, ved, at det er en meget speciel oplevelse.

Men mange af de ting, vi normalt forbinder med motorsport, er også noget, der volder stor bekymring. Hvis man tænker over planetens fremtid samt menneskers, dyrs og planters trivsel, kan man ikke undgå at blive en smule bekymret over udstødningen fra de brølende motorer, de lækkende væsker og de stærke lugte, der hænger over banen.

Da Aspens grundlægger Roland Elmäng begyndte at finpudse sin opfindelse, var det brugernes helbred, der var fokus på. Skovarbejderne, der tilbragte deres arbejdsdag med motorsave, buskryddere og andre motordrevne maskiner, blev ofte ramt af svær hovedpine. De blev syge, og alt for mange døde for tidligt på grund af de udstødningsgasser, de indåndede under det hårde arbejde. Med den nyudviklede alkylatbenzin fra Aspen ændredes dette pludseligt.

Man mærkede også hurtigt, at det nye brændstof var mindre skadeligt for miljøet, og at det var bedre for motorerne.

 

DEN GAMLE GIFTIGE MOTORSPORTSINDUSTRI

Af samme grund arbejder Aspen hårdt på at komme mere og mere ind i motorsporten. Hvis Aspens brændstoffer må anvendes i flere løb og flere klasser i motorsporten, vil det ændre sporten i en positiv retning, både for racerkørerne, mekanikerne og tilskuerne, som besøger banen for at følge med i løbene.

“For nogle år siden besøgte jeg en gokarthal i Norge, hvor man stadig kørte med traditionel benzin. Dér var der et opslag, hvor der stod, at hvis man kastede op i bilen, skulle man betale 500 kr. for rengøring,” fortæller Sonny Bäck.

“For nogle år siden besøgte jeg en gokarthal i Norge, hvor man stadig kørte med traditionel benzin. Dér var der et opslag, hvor der stod, at hvis man kastede op i bilen, skulle man betale 500 kr. for rengøring.”

Sonny Bäck arbejder i Aspens salgsafdeling og er blandt andet ansvarlig for kontakten til motorsportsbranchen.

I dag er man i den norske gokarthal gået over til at køre på brændstof fra Aspen, og opslaget om rengøringsgebyret er væk ligesom medarbejdernes hovedpine.

I Sverige anvendes alkylatbenzin i alle gokarthaller, hvilket har givet helt nye markedsmuligheder. Der fejres børnefødselsdag i hallerne, og virksomheder afholder teambuildingkurser med mad og socialt samvær. Det er noget, man nu kan gøre uden at være tvunget til at gå hjem og smide tøjet direkte i vaskemaskinen.

 

STABILE BRÆNDSTOFFER

Inden for motorsport er Aspens brændstoffer blandt andet blevet populære, fordi de er stabile. Når motoren er indstillet til at køre på et brændstof fra Aspen, kan man fokusere på andre ting. Der skal ikke foretages flere justeringer, fordi brændstoffet hele tiden opfører sig på nøjagtig samme måde, også når man åbner næste dunk. Det er ikke tilfældet med andre brændstoffer.

“Når man anvender vores brændstoffer, er det også meget nemt at opdage brændstofsnyd. Vi har en måler med os, som måler brændstoffets vægt med en præcision på et tusindedel af et gram. Eftersom vi ved, præcis hvad vores brændstof vejer, kan vi straks se, om der er afvigelser,” siger Sonny Bäck.

Denne type målinger har man eksempelvis lavet ved STCC’s motorløb.

“Da vi startede med dette, var der ingen, der troede, at vores målinger kunne være så præcise, men i de sidste par år er der overhovedet ingen, der har forsøgt at snyde med brændstoffet. De ved, at vi har styr på det.”

De store motorsportsforbund har en stærk indflydelse på disse spørgsmål og afgør ofte, hvilke brændstoffer der må anvendes i forskellige løb og serier. I Formel 1 anvendes der eksempelvis udelukkende brændstof fra samme leverandør.

“For nogle år siden inviterede de internationale forbund brændstofselskaberne til et møde i Schweiz for at tale om miljøspørgsmål i motorsporten. De inviterede en række store multinationale selskaber – og Aspen,” fortæller Sonny Bäck.

“For nogle år siden inviterede de internationale forbund brændstofselskaberne til et møde i Schweiz for at tale om miljøspørgsmål i motorsporten. De inviterede en række store multinationale selskaber – og Aspen.”

Fire store multinationale selskaber og en virksomhed med 60 medarbejdere fra en lysning i skoven uden for Göteborg. Det er et tydeligt bevis på, at Aspens arbejde har vundet genklang i international motorsport. Og ifølge Sonny Bäck må det være vejen frem.

“Det er lidt ligesom at vende en supertanker. Men vi arbejder på det et lille skridt ad gangen,” siger Sonny Bäck og giver endnu et eksempel på de positive effekter af bedre brændstoffer i motorsport:

“Man møder folk, der ser løb i eksempelvis gokarthaller, og de siger: ’Nu virker autofokusset i mit kamera!’ eller ’Se, nu kan man se loftet’. Det er da positivt.”